3 min read

Hoe je kleuren marketing het beste kunt inzetten

Ons brein maakt onbewust een connectie met bepaalde kleuren. Je aandacht wordt getrokken door kleuren die je mooi vindt of herkent.

De kleur van je organisatie heeft een psychologisch effect in de bedrijfsmarketing. Bewust en onbewust speelt de kleur een rol in de belevingswereld van je klanten. De keuze van de kleur is dus erg van belang voor je bedrijf en de communicatie.

Sparren over jouw marketing?

Samen sparren met onze experts en stap vol inspiratie de deur uit.
Vrijblijvend sparren

Tip 1 De keuze van kleur

De naamsbekendheid van je bedrijf, merk of product wordt verhoogd door de kleur. We herinneren ons als eerst de kleur van een product of merk, bijvoorbeeld de grote gele M langs de snelweg. De keuze van de consument hangt voor 85% af van het visuele aspect. Neem de tijd om de kleur te bepalen en begin daarna pas aan de vormgeving.

 

Tip 2 Soorten kleur

Kleuren hebben verschillende ‘temperaturen’ en dus ook verschillende effecten. Rood en geel zijn voorbeelden van warme kleuren. Een warme kleur stimuleert en zet aan tot actie. Blauw en groen zijn voorbeelden van koude kleuren. Een koude kleur heeft in het algemeen effect tot kalmeren, vertrouwen en positiviteit.

 

Binnen de zakelijke dienstverlening, waarin deze aspecten een belangrijke rol spelen, zal je dan ook zien dat deze “koude”

kleuren veelvoudig terugkomen. Bepaal wat jij als bedrijf wilt uitstralen en baseer hier ook je keuze op.

Tip 3 Een duidelijke huisstijl

Zorg voor een passend geheel, duidelijke huisstijl en de juist aansprekende kleuren. Maak gebruik van kleurwaardes om het zo specifiek mogelijk te maken. De consistentie van het kleur gebruik zal op den duur ook jouw doelgroep die kleur met jouw merk associëren.

Ga ook direct aan de slag met het bepalen van de juiste kleuren voor jouw huisstijl, via Adobe Kuler zet jij de eerste stappen. Mocht je vragen hebben dan horen we het graag?

Most read

| Thijs Seelen

Mogelijkheden & valkuilen van OpenAI en ChatGPT voor Online marketing

| Manouk Dudok

Every Day is het beste stagebedrijf! 🚀

DIA Dutch interactive awards
| Sander Dircken

DEB genomineerd voor Dutch Interactive Awards (DIA)!

| Wouter Koen

Onderdeel van Dutch Digital Agencies

| Nicolette van 't Westeinde

Summer Vibes met Every Day ☀️

Word slimmer en mis nooit een update

Maak vandaag het verschil met de kennis van morgen door de inspiratie uit onze nieuwsbrief over trends, projecten en andere ontwikkelingen.

Ruim 200+ ambitieuze ondernemers en marketeers zijn al aangemeld!

Toestemming
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
1 mailing per maand