5 min read

Als bedrijf herkenbaar zijn op social media

Wanneer jij begint met het delen van bedrijfsupdates via social media, dan klinken ‘vindbaarheid’ en ‘zichtbaarheid’ je mogelijk bekend. Dit zijn 2 essentiële onderdelen die Every Day vaak ziet terugkomen in een contentstrategie.

Echter, vergeet je herkenbaarheid niet op social media. Dit speelt namelijk ook een grote rol! Ik wil je uitnodigen om de volgende tips te lezen.

Merkpositionering

Ruimte pakkende call to action.

Samen sparren met onze experts en stap vol inspratie de deur uit.
Vrijblijvend sparren

Tip 1 Taalgebruik & schrijfwijze

Maak je als bedrijf gebruik van je of u? Medewerker of werknemer? Bedrijf of organisatie? Een belangrijk onderdeel van de herkenbaarheid op social media is een begrijpelijke schrijfwijze en eenduidig taalgebruik. Hierdoor is het belangrijk om kritisch te kijken naar de schrijfstijl. Alle keuzes die je maakt dragen namelijk bij aan hoe je jouw organisatie online presteert.

 

Tip 2 Herkenbaar beeld

Kies voor een terugkerende visuele stijl voor beeldgebruik. Kies welke stijl bij jouw organisatie en uitingen van social media past. Wat voor beelden worden er op dit moment op de website gebruikt? Het is belangrijk dat de beelden op de social media kanalen hier bij passen. Creëer een beeldbank door beschikbare afbeeldingen te verzamelen, bijvoorbeeld via Dropbox.

 

Vind je dat er nog geen goede afbeeldingen beschikbaar zijn? Wij adviseren om een account op Shutterstock o.i.d. te nemen. Hier kun je beelden zoeken die passen bij de bewust gekozen stijl. Het is prettig om van het volgende op de hoogte te zijn: de kans is groot dat een stockbeeld wordt gebruikt door verschillende bedrijven.

 

Maak gebruik van een goede fotograaf wanneer je dit wil voorkomen. Schiet met deze fotograaf op één of meerdere dagen beelden die passen bij de visuele bedrijfsstijl.

Nog enkele tips die je verder kunnen helpen:

 

  • Horizontaal beeld ziet er beter uit op social media
  • Pas de stijl van de profielfoto’s aan aan je bedrijfsstijl
  • Verdiep je vooraf in de beelden die een fotograaf sowieso moet schieten, zoals bijvoorbeeld een toekomstige campagne
  • Op social media presteren beelden waar mensen op staan doorgaans goed

Tip 3 Aanwezigheid logo

Bij alle uitingen hoort het logo goed zichtbaar aanwezig te zijn. Zo kun je op verschillende social media kanalen het logo als profielafbeelding instellen. Het logo is op deze manier altijd aanwezig op het moment dat er een update geplaatst wordt. Het is namelijk zo dat de profielafbeelding bij elke reactie en update weergeven wordt.

 

Tip 4 Herkenbaarheid bij verschillende campagnes

Wanneer je verschillende diensten of producten hebt die je als campagne wil promoten, zorg er dan nog steeds voor dat deze uitingen herkenbaar zijn. Eventueel kan er verschil gemaakt worden in het soort afbeelding dat bij het onderwerp past of in stijl/kleur.

 

Tip 5 Gebruik landingspagina’s

Wil je de herkenbaarheid van jouw bedrijf op social media nog meer versterken? Laat de bedrijfsstijl terugkomen op de landingspagina’s. Zo kun je eenzelfde afbeeldingen kiezen die je gebruikt zowel op de website als op de visual op Facebook. Geef eveneens door middel van call-to-action aan waar je naartoe gaat als er op de link geklikt wordt. Bijvoorbeeld ‘bekijk de video’ of ‘ lees meer’.

 

Tip 6 De stijl van de visuele social media

Het is aan te raden om een visuele stijl te bedenken voor de social media afbeeldingen. Deze stijl dient in alle afbeeldingen terug te komen. Jouw merk moet herkenbaar te zien zijn en let erop dat alle teksten goed leesbaar zijn op een mobiele telefoon.

 

Tip 7 Consistentie is key

Wanneer je kiest voor merkherkenbaarheid, kies je voor consistentie. Gebruik alle tips om een herkenbare stijl op te bouwen voor de juiste doelgroep. Wij wensen jullie succes om dit te integreren in de social media strategie.

Most read

| Thijs Seelen

Mogelijkheden & valkuilen van OpenAI en ChatGPT voor Online marketing

| Manouk Dudok

Every Day is het beste stagebedrijf! 🚀

DIA Dutch interactive awards
| Sander Dircken

DEB genomineerd voor Dutch Interactive Awards (DIA)!

| Wouter Koen

Onderdeel van Dutch Digital Agencies

| Nicolette van 't Westeinde

Summer Vibes met Every Day ☀️

Word slimmer en mis nooit een update

Maak vandaag het verschil met de kennis van morgen door de inspiratie uit onze nieuwsbrief over trends, projecten en andere ontwikkelingen.

Ruim 200+ ambitieuze ondernemers en marketeers zijn al aangemeld!

Toestemming
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
1 mailing per maand